Co dělat, když se vana motoru rozbije – spolehlivé řešení problému
Tvarem tato část připomíná vanu s malou hloubkou, jejíž horní okraj je vyroben ve formě roviny pro těsné uchycení ke spodní části klikové skříně motoru. V okraji jsou speciální otvory pro připojení vany motoru ke klikové skříni.

Účel a provedení olejové vany
Tato část je nádoba na motorový olej v mazacím systému. Spodní část klikové skříně motoru plní následující důležité funkce:
- Hromadění motorového oleje vytékajícího z prvků motoru.
- Ochrana vnitřních součástí a dílů před vnějšími agresivními vlivy.
- Sběr jemných kovových abrazivních hoblin vzniklých při tření dílů.
- Chlazení oleje.
- Zabraňuje stříkání maziva.
V závislosti na konstrukci motoru má jímka tvar, který chrání motor před kontaktem s převodovkou, přední převodovkou a prvky zavěšení. Při výrobě těchto olejových van pro automobily s nuceným pohonem se používají slitiny hliníku. Konstrukce hliníkových dílů zahrnuje speciální žebra určená pro zrychlené chlazení oleje.
Trubka sání oleje se nedotýká dna vany, takže nejmenší kovový odpad není nasáván do mazacího systému. Nahromaděné třísky jsou odstraněny při demontáži spodní klikové skříně. Často je dno vybaveno magnety, které slouží k fixaci abrazivních nahromadění.
Pro výměnu maziva je dno opatřeno speciálním vypouštěcím otvorem se zátkou.

Stručný popis typických poruch podvozku a jejich důsledků
Jednoduchost a spolehlivost této části zabraňuje častým poruchám. Při nárazu na překážky v podobě kamenů, výztužného drátu, velkých pařezů a zádrhelů se však mohou objevit rozsáhlé promáčkliny nebo díry ve spodní části klikové skříně motoru.
Poškození ochranného prvku vede k poruchám funkce pohonné jednotky. Pokud dojde k hlubokým deformacím roviny pánve, trubka sběrače oleje praskne nebo se nachází nad úrovní mazání.
Pokud dojde k „hladovění oleje“, může dojít k prasknutí ojnice, poškození bloku válců a zablokování motoru.
K porušení těsnosti dna klikové skříně motoru dochází v důsledku tvorby trhlin, poruch a průchozích otvorů v součásti. Únik oleje, ke kterému dojde, způsobuje vážné poškození pohonné jednotky, jehož následky mohou být nepředvídatelné, zejména pokud se výsledná závada neodhalí včas. Aby nedošlo k proražení dna během jízdy, mnoho majitelů automobilů instaluje ochranu klikové skříně motoru.

Jak obnovit celistvost dna
Když nastane obtížná situace, majitelé automobilů potřebují odpověď na otázku: praskla vana motoru, co mám dělat? První reakcí by mělo být zastavení a vypnutí motoru. Pokud není motor vypnutý, dojde k rychlému poklesu hladiny motorového oleje, což povede k hladovění oleje s následným vážným poškozením prvků pohonné jednotky.
Oprava ocelových palet se provádí svařováním nebo lepením speciálním tmelem nebo svařováním za studena. Hliníkové díly jsou restaurovány svařováním v prostředí argonu.
Jak utěsnit hliníkovou vanu motoru? Abyste mohli nezávisle opravit spodek, odstranit úniky oleje a opravit stávající praskliny v karoserii bez vyjmutí dílu z vozu, musíte provést následující operace:
- očistěte povrch od nečistot pomocí drátěného kartáče;
- otřete unikající olej kolem vzniklého otvoru;
- odřízněte kus studeného svařování a důkladně ho prohněteme jako plastelínu;
- případné úniky oleje opět odstraňte hadrem;
- naneste první vrstvu studeného svařování ve formě tmelu:
- Po vytvrzení nanesené vrstvy ošetřete smirkovým plátnem;
- Naneste druhou vrstvu studeného těsnění, dokud nebudou netěsnosti zcela odstraněny.

Tento popis je uveden pro nouzové účely za účelem rychlé opravy olejové vany motoru na krátkou dobu.
Abyste mohli spolehlivě odstranit vzniklé závady této jednotky, musíte kontaktovat servisní středisko pro kvalifikovanou pomoc. Na čerpací stanici je mazivo zcela vypuštěno, diagnostika, demontáž a kvalitní obnova těsnosti dílu se provádí svařovacími operacemi s následnou kontrolou a montáží dna na původní místo.